Znáte dobře zákazníka své kavárny?
Mnoho kavárníků dělá jednu chybu. Chtějí se zavděčit všem. Možná by se to mohlo zdát i logické. Chceme přece co nejvyšší zisky, budeme se tedy snažit oslovit úplně každého. V praxi však tato myšlenka neobstojí. Váš ideální zákazník totiž nemůže být každý člověk = muž či žena ve věku od 18 do 90 let.
Proč je tak důležité definovat si ideálního zákazníka?
Když přesně víte, komu své zboží či služby nabízíte, prodáte více
S poznáním zákazníka totiž přichází i porozumění, jak jej oslovit. Jsou mezi hosty vaší kavárny spíše mladší lidé? Potom jistě ocení neformální přístup, odlehčenou komunikaci, nezaleknou se hovorových výrazů, možná ani tykání neuškodí. Pokud naopak do vaší kavárny chodí spíš starší a lépe situovaná klientela, ocení decentnější nápojový lístek či luxusnější porcelán. Pomáhá i zaměření na určitý společný zájem, například cyklistika či historie.
Lidé se s vámi lépe ztotožní, když je poznáte a mluvíte jazykem, kterým rozumí. Budou u vás trávit více času, a tím utratí více peněz. Není to žádná magie, ale přirozená lidská vlastnost. My lidé rádi trávíme čas tam, kde cítíme pochopení a sounáležitost.
https://www.instagram.com/cafe_calabrone_cykloservis/
https://www.instagram.com/jizbaluhacovice/
Co bylo na začátku? Ideální zákazník nebo marketingový záměr?
Nebojte, filozofování o prvenství slepice nebo vejce přenecháme povolanějším. Dnes nám jde o čistě pragmatickou záležitost. Možná totiž právě uvažujete o tom, kdo je vlastně váš ideální zákazník. A ptáte se, jestli si ho máte vymyslet nebo ho jít hledat. Vlastně obojí je možné.
Jako majitel kavárny si můžete vysnít svého klienta, který by u vás měl posedět u dobré kávy nebo čaje. Samozřejmě v rámci možností. Vysnít si francouzské vysokoškolačky v Třinci...to asi úplně neklapne.
- Je to spíš mladý člověk, tak trochu hipsterského ladění, dbá na ekologickou udržitelnost a zdravý životní styl? Vybavte svou kavárnu stylově s prvky retro, objednejte fair trade zboží, nalaďte jazz a k tvorbě nápojového lístku přizvěte nějakou uměleckou duši.
- Chcete naopak oslovit vyšší společenskou vrstvu milující luxus? Pozvěte si designéra, který dotvoří interiér luxusními prvky, oblečte svůj personál do stejnokrojů a do nabídky zařaďte třeba dezerty s 24karátovým zlatem.
Vše plánujte s ohledem na lokalitu své kavárny, hraje důležitou roli.
Zákazníky už máte? Ptejte se přímo jich!
Pokud už máte zaběhlou klientelu, dostáváte ideální příležitost ptát se. Chtějte své zákazníky poznat. Nebojte se zeptat, co se jim líbí/nelíbí, co by rádi ochutnali či vyzkoušeli. Když poznáte lidi, kteří k vám chodí, můžete udělat i drobné změny, které však zásadně zvýší jejich spokojenost. Kavárna má velkou výhodu, protože si se svými zákazníky můžete popovídat. Můžete si udělat vlastní (marketingový) výzkum. Lidé vám sami řeknou, jak se u vás cítili, co by jim třeba ještě udělalo radost, co by přivítali. Stačí se jen zeptat!
A co konkurence?
Znalost konkurence vám může hodně pomoci při definování vašeho ideálního zákazníka.
Znáte kavárnu, do které chodí lidé, které byste rádi viděli i ve vašem podniku? Omrkněte svou konkurenci, zjistěte, co tam funguje, a proč tam lidé rádi chodí. Jakým způsobem s nimi vaše konkurence komunikuje. Mají instagram nebo jen pravidelně mění nabídku ve výloze? Zkuste se podívat očima zákazníka, který se rozhoduje, ve kterém podniku stráví dnešní odpoledne u kávy. Podle čeho se rozhoduje? Věřte, že to není jen cena kávy. Minimálně vám to pomůže ujasnit si, co vaši ideální zákazníci vlastně od své ideální kavárny vyžadují.